Hoe sociale media de moderne journalist vormt

De sociale media heeft journalistiek voorgoed veranderd en dat heeft grote voordelen voor de journalist met zich meegebracht.

Door handige tools zoals de Trending functie op twitter te gebruiken, kan je zien wat er bij de mensen leeft, zo kan je het nieuws voor zijn. Dankzij Snapchat Maps krijg je onmiddellijk beelden te zien van belangrijke gebeurtenissen en dankzij Instagram Live wandel je mee in een protest aan de andere kant van de wereld.

Deze zaken geven een journalist meer informatie, en meer informatie is nodig om een juist beeld te vormen. YouTube begint zelfs de massamedia over te nemen, deze week nog werden we overrompeld met nieuws over een vete tussen twee bekende Vlaamse youtubers. Dit is voor de journalist een grote uitdaging want om een goed beeld te vormen moet je wel degelijk het sociaal platform door en door kennen. Bij een oppervlakkige kennis van het platform kunnen zware fouten worden gemaakt.

Het gevolg van deze zware fouten brengt me bij het volgende punt: Nieuws is interactief geworden.

Als het nieuws de lezer niet aanstaat, is er een magische en huiveringwekkende plaats om die kritiek te uiten: de commentaarsectie. In het gewoel van deze zelfverklaarde rederijkers en experten worden soms de meest walgelijke uitspraken uitgekraamd. Een voordeel is wel dat je ziet wat er bij de mensen leeft en eens in de zoveel tijd kan er nuttige informatie in de commentaarsectie te lezen zijn.

Vroeger keek de gemiddelde lezer/kijker enkel naar het nieuws dat hem voorgeschoteld werd. De moderne lezer/kijker is geen ontvanger meer, maar gaat zelf actief zoeken naar het nieuws dat hem interesseert. Dit heeft ervoor gezorgd dat de zoektocht naar een primeur competitiever is geworden. Dit gecombineerd met het overaanbod aan ‘fake news’ dat het internet overspoeld, zorgt er voor dat de journalist constant zijn kritische ogen moet openhouden voor merkwaardige gebeurtenissen.

De wereld is kleiner geworden. Door een tweet te plaatsen ben je onmiddellijk in een dialoog (of scheldtirade) met eender welke BV, politicus of viroloog.  De ‘Six degrees of separation’, een stelling die ervan uitgaat dat er 5 tussenpersonen nodig zijn om eender wie te bereiken, is achterhaald.

Iedereen is journalist geworden, de zogenaamde ‘burgerjournalist’. Al wie een camera op zijn gsm heeft staan, veranderd bij een merkwaardige gebeurtenis in een lid van The Bang-Bang Club. De burgerjournalist heeft onmiddellijk toegang tot een groot bereik. Dit kan een groot voordeel zijn, want zo krijg je snel beelden van een gebeurtenis te zien.

Sociale media heeft ook zijn nadelen, niet elke ‘burgerjournalist’ is even bekwaam. Wanneer nonkel Jef een nieuwsbericht over het coronavirus plaatst dat hij doorgestuurd heeft gekregen van een achterneef van de vrouw van iemands zus die toevallig chirurg in China is, kan het aangeraden zijn om dit met een korreltje zout te nemen. Een foute berichtgeving kan catastrofale gevolgen hebben. Factchecken is daarom een belangrijke taak van de moderne journalist geworden. Gelukkig zijn er daar ook reddende engelen voor te vinden, een persoonlijke favoriet is @ArbiterOfTweets op Twitter.

Sociale media biedt veel opportuniteiten voor de moderne journalist, zolang je de regels van het platform begrijpt en respecteert.

Plaats een reactie